Hygezine logo

siili

Huom! Sinulla on käytössäsi Internet Explorerin vanha versio. Tämä nettilehti on optimoitu Explorerin uudemmille versioille. Suosittelemme selaimen päivitystä myös tietoturvasyistä.

Lomapaketti

Ensimmäisenä, minun piti tehdä video tästä aiheesta, mutta koska minulla ei ollut puhelimessa tilaa ja meidän Gopro oli myyty ennen tätä reissua.. Joten tämä tulee nyt siis teksti muodossa. Elikkäs... Me (minä ja minun perhe) lähettiin Thaimaahan 16.12 ja oltiin siellä kaksi viikkoa. Tarkoitus lomassa oli päästä pois suomen arjesta ja kaikesta joulu hömpötyksetä.

(Iso disclaimer, jos en saa tähän kuvia niin jonkinlaisia kuvia lyötää minun instagramista, nimellä paivikkohelmi)

Me oltiin siis Thaimaassa, Phuketissa kamala beachilla.

Se oli hieno ja rauhallinen paikka, kun suomalaisia tässä kumminkin ollaan niin kyllä sitä rauhaa kaipaa. Siellä oli iso pitkä,pitkä ranta joka oli varmasti 2 kilometriä pitkä. No ensimmäisenä kun sinne rannalle pääsee seillä oli rantatyöntekiöitä, jotka myi meille sitten istumapaikat mistä me haluttiin koko päiväksi. Sen jälkeen se tuli menun kanssa ja kysy, että mitä me haluttaisi syödä tai juoda. Se oli kyllä aika luksusta, vaikka se on normaalia siellä päin.

Ihmiset on muutenkin tosi tosi TOSI ystävällisiä siellä, joka harmitti minua siellä. Nimittäin kun sinä tulet takaisin suomeen niin et sinä näe sellaista ystävällisyyttä ja avuliaisuutta missään täällä suomessa. Oli siellä kuinka nuori tai vanha, tyttö tai poika niin kaikki on siellä ystävällisiä. Siellä huomaa myös, että lapsesta saakka työskennellään. Ei siis mitää lapsi työvoimaa, vaan ne työskentelee siellä niitten vanhempien tai sukulaisten kanssa sillon kun ei ole koulua, joka on minun mielestä aivan upeeta! (Näin muuten myös Thaimaan Kuninkaan ja sen vaimon 😀)

No minkä näköistä siellä siis oli?

Vesi oli sinistä, oli niin kuuma, että tuntui kuin olisi ollut saunassa 24/7. Paljon palmuja, ja ilma oli kostea, mutta silti aika raikas ( hieno analyysi hei :D).

Vaikka siellä oli yleisesti tosi siistiä niin siellä oli kumminkin (ainakin siellä meidän kylässä) sellainen joki, joka laski laskuveden aikaan mereen ja nousuveden aikana se täyttyi. Niin se oli erittäin likainen, siis ihan vihreä ja täynnä roskia. Niin tottakai ne kaikki roskavedet valui mereen, joka ärsytti ja ällötti minua ihan sikana. Varsinkin siellä päässä joka oli lähempänä mäkeä, niin siellä oli rikkoutuneita veneitä, auton/traktorin renkaita ja roskia, joka oli tietty aika iso miinus, muuten siellä on saatu pidettyä paikka erittäin puhtaana ja sitten se joki on jätetty roskaseksi. No muuten siellä oli ihanaa.

Se koko ensimmäinen viikko me vaan chillattiin rannalla ja kierreltiin sitä meidän kylää ympäri. Ja vasta seuraavalla viikolla me sitten lähdettiin kiertelemään ympäriinsä itä koko Phuketin saarta.

thaimaa1

Jouluna me mentiin Phi-Phi-saarille.

Oli ihan huikea kokemus. Jos kukaan teistä tietää miltä Phi-Phi-saaret näyttää, niin tietää että ne on ehkä uskomattomin näkymä ikinä! Vesi oli uskomattoman kirkasta ( mutta suolasta, melkein yhtä suolainen kun minä) Aurinko paisto puhtaalta taivaalta.

Ne PhiPhi-saaret näyttää siltä että siinä olisi niikuin jossain elokuvassa olisi ollut. (muokkaus tähän tekstiin 19.1. Kuulin että siellä oli sellainen turistivene, joka vie sinne Phi-Phi-saarille räjähtänyt keskellä merta. Se vene siis räjähti turistit kyydissä, ja yksi syy siihen taisi olla se että, siinä veneessä oli öljyvuoto. Joten NYT jos olet menossa tuollaiseen juttuun. ÄLÄ aina valitse sitä halvinta vaihtoehtoa koska niillä ei välttämättä ammattitaitoa ja parhaimmat ja luotettavat tavarat. Osoitteesta Phukegazette.net sivuilta kannattaa käydä katsomassa aiheesta lisää.)

Shoppailemassa Phatongilla

No Phi-Phi saarien jälkeen me mentiin takaisin meidän omaan kylään. Ja siitä loppu viikko me oltiin sitten shoppailemassa Phatongilla. Meidän omassa kaupungissa oli kanssa omat "perjantai tori", siellä myytiin ruuasta kenkiin ja kaiuttimiin kaikkea. Ja kaikella minä tarkoitan kaikkea.

Joten itsekkin vajosin sieltä sitten, ostin kengät ja jotain muutakin. No kenkien kohtalohan meni siis niin että seuraavana päivänä kun oltiin lähdössä kaupungille, nii oli vähä sateinen ilma ja no niistä kengistä lähti siis puoliksi pohjat irti.... Ja kengät oli siis niin aidot kun olla ja voi (sarkasmi) Ne oli siis aidot Yeezyt ja tottakai maksoin niistä 2000 euroa (sarkasmi). Ei vaan Yeezyn knock-off:t.

Aiemmin mainitusta ruuasta tuli mieleen, että vietinpä sitten ensimmäinen viikon viikonlopun huoneessa, koska rupesin oksentamaan. Tosi ihana. Se tuli kai kanasta tai jostain, koska olin ennen sitä oksentamista syönyt kanaa. Ei ollut sinänsä kivaa.

No sen jälkeen ei oikein Thaimalaista ruokaa tehnyt enää mieli. Minun onneksi melkein jokaisessa thai ravintolassa, tai ravintoloissa yleensänkin oli muutakin tarjolla, kuin thai ruokaa. Thai ruoka on muutenkin tosi erilaista kun suomalainen ruoka, ja no tälläisenä Suomi-tyttönä en tietenkään ole tottunut siihen.

Se mitä shoppailuun tulee, niin siellä ei ollut kunnolla isoja kauppakeskuksia. Tai siis ainakaan Phuketissa. Siellä on vaan yks iso kauppakeskus, mutta se on ihan törkeän kallis ( tai siis kun verrataan muualle Phuketissa). Joten kannattaa ostella vaan niistä pikku sivukaupoista ja markkinoilta, siinä säästää kaikista eniten. Ja tinkiminen kannattaa muistaa. Ei kumminkaan kannata kauheasti tinkiä, koska se ei ollut enää niin tyypillistä Thaimaassa.

Siellä myydään kaikkia kauittimia, laukkuja meikkejä ja kaikkea maasta taivaaseen. Meikkejä en kumminkaan kannata ostamaan, koska ensinnäkin ne on huonoja ja toiseksi ne on erittäin myrkytettyjä. Eli niissä on erittäin paljon kemikaaleja yms. Että itselläkin moneen otteeseen teki mieli ostaa niitä Kylie lipkittejä ja kaikki Hudabeauty paletteja, mutta en ostanut.

Eli tiivistettynä, se loma oli sellainen perus rantaloma, vähän jotain actionia, mutta muuten aika rentoa.

LENTO& PAKKAAMINEN & LENNOLLE VALMISTATUTUMINEN

-Valvo niin pitkään kun pystyt, tee kaikkea aktiivista ennen lentoa ( urheile, käy moikkaamassa kavereita)

-Me matkustettiin Comfort-luokassa, eli me saatiin kuulokkeet ja viltit ja tyynyt. Mutta jos sinä menet ihan normi turisti luokassa, ota mukaan viltti, ja ääntä eristävät kuulokkeet, ja tyyny, koska minun mielestä ihan normi turisti luokassa ei ollut niitä. Kannattaa vielä tarkistaa netitä nuo asiat ennen lähtöä.

-Mitään "ruokaa" eli jotain leipää tai jotain ei kannata ottaa lennolle mukaan, nimittäin ei huolta. sieltä saa kaks kertaa ruokaa per. lento. Tunti nousun jälkeen ja kaks tunti ennen laskua.

-Pakatessa kannattaa miettiä, ostatko sinä sieltä paljon tavaraa, nimittäin jos ostat mene melkein tyhjällä laukulla. Siellä ei tarvitse ylimääräsiä vaatekertoja, joten unohda ne kotiin ja osta sieltä sitten jos on tarve.

-Mobiililippu. Se on kätevä, sillä pääset bagdroppiin, ei tarvitse säheltää siinä mitään, pääset sillä turvatarkastuksesta ja koneeseen erittäin helposti. Se ei hukukkaan nii helposti kun se on sinun puhelimessa.

-Ja muista! Sinä et ole sinun kavereita varten siellä lomalla. Joten sinä voit unohtaa suuret tuliaiset, tuliaisten tarkoituskin on olla jotain pientä sieltä maasta. Itse nimittäin stressasin niistä hirveästi.

Ostin sieltä niille joilla oli esim. Synttärit tulossa niin jotain. Esim. Korviksia. Ja yks hyvä on korallin palasia ja simpukoita. Ne on aina nättejä ja kivoja tuliaisia, eikä maksa mitään siitä vaan keräät rannalta matkalaukun täyteen simpukoita.

-Nykyäänhän yleensä lennoilla on näytöt joka penkissä, mutta jos menet esimerkiksi jollain muulla lento yhtiöllä kuin Finnairilla, ota joku kirja tai joku ajanviete mukaan, jos siellä ei ole esim. Niitä näyttöjä mistä pystyy katsomaan elokuvia. Nuku.

Jos pelkäät että striikit katkeaa snäpissä, niin ei huolta!

Sieltä saa ostettua n.15e turisti liittymän. Eli siinä on 3-4G netti ja kai 2GB ilmasta puheaikaa ja se kestää n. kahdeksan päivää, riippuu ihan mistä ostaa ja minkä ostaa.

Mullahan kävi tuon netin kanssa aika hassu juttu.Nimittäin me oltiin siinä kaupan kassalla ostamassa sitä nettiä. No sitten ne sano et tarvitset passin. No ei mulla tietenkään ollut passia mukana. Minä sanoin sitten sille myyjälle (olin siis antanut minun rahat jo tässä vaiheessa) että käyn nopeaan hakemassa minun passin hotellilta, menee ehkä 10 min. Ja koska minun olin tyhmä nii minun annoin ne rahat sinne sitten.

No minä tulin takaisin ja olin sillä että, "no minä nyt tulin hakemaan sen liittymän." Ja sitten se laitto sen minun puhelimeen ja tarkisti sen minun passin. Sitten se myyjä rupesi puhumaan siitä hinnasta. Ja minä sanoin tietysti sitten että no minä olin maksanut jo silloin. Että eikä se niin kuin muistanut vai mitä. No siinä me sitten kinattiin 5 minuuttia, ja sitten minä laitoin pelin poikki ja maksoin sen uudelleen. No minä lähdin hotellille altaalle. Ja johan ne sieltä sitten soittaa että, " Anteeksi kauheasti! tule hakemaan ne sinun rahat takaisin" "tässä on tullut erehdys ja kaikkea." Ja sitten minä menin sinne ja ne tulee jopa halaa minua ja kaikkea tyyliin melkein itkee siinä. No sitten minä siinä hyvänä ihmisenä yritin olla sillä lailla että, ei "huolta mulla on nyt minun rahat ja kaikki on hyvin." No sitten se yksi tarjosi minulle kyytiä ja minä olin sillä lailla että, en minä voi ottaa sinulta kyytiä vastaan. No loppujen lopuksi se yksi niistä myyjistä ajoi minut takaisin sinne hotellille 😀. Joten loppu hyvin, kaikki hyvin.

Tässä oli minun ensimmäinen kirjotus, joten DON`T JUDGE me. Siinä on lista miten valmistautua lomalle in Helmi style.