Hygezine logoWeb

donthavetoB web

Huom! Sinulla on käytössäsi Internet Explorerin vanha versio. Tämä nettilehti on optimoitu Explorerin uudemmille versioille. Suosittelemme selaimen päivitystä myös tietoturvasyistä.

Jokapäiväinen elämä esports ammattilaisena on vaihtelevaa, useimmiten päivät ovat pitkiä koska päivisin yleensä pyritään tekemään jotain muuta kuin pelaamista.

Esimerkiksi minulla opiskellessa siihen sisältyi oikeaoppisen ruoan syöminen ja valmistaminen, rentoutumista, meditaatiota, joogaa, psykologiaa, sekä tiimin hallintaa. iltaisin pelattiin joko koko tiimillä tai yksinään. useimmiten kuitenkin koko tiimin kanssa. Välillä pelattiin vain pari tuntia päivässä, ja välillä vähän enemmän jos pelejä tuli monta viikkoon ja niihin piti valmistautua. 

Suurin osa ihmisistä kuvittelee että se on vain sitä että istutaan koneella ja pelataan kaiket päivät, vaikka todellisuudessa se että on hyvä pelaamaan, katoaa suurin osa taidoista  hukkaan jos taitoja ei osaa käyttää tiimin kanssa. Esportsissa psykologinen puoli on kuitenkin myös ainakin puolet. Tärkeässä hetkessä keskittyneenä pysyminen ja oikeiden päätösten tekeminen voi olla vaikeaa jos on esimerkiksi juuri hävinnyt monta erää putkeen, ja vaivalla kerätty etu hävitty. Se että turhautuu ja menettää maltin voi olla se ero, joka on aidolla ammattilaisella ja normaalia paremalla pelaajalla. Siksi mentaliteettia ja psykologiaa käydään läpi ammattilaisten kanssa. Tällä ehkäistään myös niin kutsuttu tilttidomino, joka tarkoittaa sitä että jos yksi pelaaja tiimissä turhautuu ja alkaa näyttämään sitä muille, joka taas vaikuttaa kaikkiin onkin koko tiimi yhtäkkiä turhautunut eivätkä he pysty tekemään oikeita päätöksiä.

On tärkeää että pystyy hallitsemaan itseänsä, mutta jos jostain syystä alkaa harmittamaan liikaa niin muutkin pystyvät auttamaan koska he ymmärtävät miten tärkeätä on pysyä viileänä. Esimerkiksi vaihtamalla paikkaa pelissä sen pelaajan kanssa joka on tehnyt vääriä päätöksiä. Tällä estetään myös väärien päätösten jatkuminen. Se että on hyvä pelaamaan sisältää myös kommunikoinnin, se mitä tiedät pitää kertoa muillekkin tiimissä. Oikea kommunikointitapa on pitää puhe minimissä mutta silti sen pitäisi sisältää kaikki erän aikana kerätty tieto.

Sosiaalisuus on tärkeä osa tiimityöskentelyä. Meillä sääntönä oli että pelissä puhutaan, mutta pelin jälkeen puhutaan enemmän. Pelin jälkeen pyritään aina heti puhumaan kaikki mitä itselle tuli mieleen pelin aikana, muttei siellä kerennyt, tai voinut sanoa. Esimerkkinä "hei pelaaja numero 2. haluisin että tulevaisuudessa et tekisi niin miten juuri teit erässä 12". Sitä ei tietenkään voi pelissä sanoa koska se voisi vaikuttaa haukkumiselta ja pelin jälkeen ihminen on yleensä herkempi ottamaan rakentavaa kritiikkiä, koska pelin aikana se vie ajatukset muualle kuin pelaamiseen eikä kehitystä tapahdu.

Pelin jälkeisessä sosiaalisessa tapahtumassa on hyvä myös kysyä ulkopuolisen ihmisen mielipide, esimerkiksi coachin. Ulkopuolinen henkilö yleensä keskittyy pelaajien kommunikointiin ja reaktioihin esimerkiksi juuri turhautumiseen. Jos turhautumista pitää purkaa niin se on yleensä hyvä tehdä pelin jälkeen, eikä sen aikana jottei vaikuta muihin pelaajiin.

- Joni

TK mediatalo - Asiakaslehti verkossa